quarta-feira, julho 4

Cristian Orfesco - Bucareste / Roménia - nanoarte

«Landscape 1», impressão em lona (2004)
Nanopartículas e polímero de grafite sobre cristal em
nitrogénio líquido à temperatura de -195ºC


«Body Parts 1», impressão em lona (2005)
Nanopartículas sobre óxido de cobalto e lítio em matriz de polímero


«Happy 50th. Honey», impressão em lona (2004)
Borbulha de ar micro criada em vácuo sobre resina epóxida


«Rock Flowers 4», impressão em lona (2006)
Micro copos de PVC


«Surfing Boards», impressão em lona (2006)
Gota hidrolisada de composição orgânico-metálica e titânio
coberta de gota de ouro


«Flamingo», impressão original sobre tela (2005)
Nanoescultura hidrolisando uma gota minúscula de uma
composição orgânico-metálica do silício
e cobrindo a estrutura com ouro
para visualização correcta através de microscópio

«Roll it!», impressão em lona (2006)
Micro partículas de PVC, estrutura visualizada através de microscópio


«Infinity», impressão em lona (2004)
Ouro e partículas em suspensão


«Overcast», impressão em lona, (2005)
Micro partículas de carvão encaixadas numa espuma de polímero


«Strechting the Limits 1», impressão em lona (2007)
Mistura de polímeros sobre cristal



«The Silworm Larva», impressão em lona (2006)
Nanoescultura hidrolisando uma gota minúscula
de uma composição orgânico-metálica
do silício coberta sobre gota de ouro


Cristian Orfescu: I create Art from Science using Technology


My art is a reflection of the technological movement. I consider NanoArt to be a more appealing and effective way to communicate with the general public and to raise the awareness for Nanotechnology and its impact on our lives. Nanotechnology deals with the synthesis, manipulation and characterization of matter at the sub-100 nanometers level. Nanotechnology is still an emerging area although commercial products are already on the market. Nanotechnology is a very powerful combination of technologies that could be extremely beneficial or extremely dangerous, including life threatening. I think the best way to keep things under control is Knowledge. Not only governments and military should know about these developments, but the general public at large should be informed. My images being attractive to the public from the esthetic point of view awaken the curiosity of my audience. As a result, people ask questions and have open discussions around these new technologies, and this is good because people will take informed decisions. I bring the small world in front of my audience through high resolution electron microscope scans of natural micro or nanostructures and nanosculptures I create by physical or/and chemical processing. I paint and manipulate digitally the monochromatic electron images and print them on canvas or fine art paper with archival inks specially formulated to last for a long time. This way, the scientific images become artworks and could be showcased for a large audience to educate the public with creative images that are appealing and acceptable. NanoArt is not Photography. The depth and three dimensions achieved in NanoArt sets this process of electron imaging apart from Photography, where images are created by photons (particles of light) rather than by electrons (electrically charged particles). The electrons penetrate deeper in the structure creating images with more depth, more natural 3D-look than the photographic images.

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